Cultura efortului: O vizită în Disneyland-ul baschetului

Două echipe de puști, unii în echipament portocaliu, ceilalți în echipament alb-verde se pregătesc de meci. Ultimele indicații înainte de start, freamăt pe băncile de rezerve, emoții mari la etaj, în tribune, unde părinții așteaptă cu sufletul la gură evoluția tinerilor sportivi. Totul se întâmplă pe terenul numărul trei al L’Alqueria del Basket (Ferma de Baschet), un complex inaugurat în toamna anului trecut în Valencia la un standard cu care probabil nicio altă echipă din Europa nu se poate mândri în momentul de față.

În același timp, pe terenul 1, care poartă numele legendei Victor Luengo, este în plină desfășurare un meci de baby baschet. Panourile, reglabile pe înălțime, sunt coborâte la standardul vârstei. Niciun scor nu este afișat pe tabelă, antrenorii sunt fermi însă nu se țipă isteric, iar indicațiile sunt mai mult legate de tehnica individuală decât de jocul de echipă.

Pe un alt teren, unul dintre jucătorii de la echipa de seniori, campioana en-titre a Spaniei și participantă în Euroligă în acest sezon, se antrenează individual, revenit după o accidentare. Pe alt teren trei tineri jucători de 18 ani fac de asemenea individualizare, sub atenta supraveghere a doi antrenori iar alături fetele dintr-o echipă de junioare au antrenament de aruncări, servindu-se de o mașină automată de recuperat și pasat mingi. Pe arena centrală a complexului, echipa de fete, care evoluează în liga secundă din Spania, are un ultim antrenament înaintea meciului.

Este o sâmbătă dimineață obișnuită la L’Alqueria del Basket.

Părinți alături de copii dezbat meciurile abia terminate la cafeneaua din incinta complexului, unde pe ecrane rulează partide din NBA sau liga ACB, iar cu șase euro poți cumpăra un meniu de prânz. Este locul unde fanii Valenciei se reunesc mai nou înaintea meciurilor din campionat sau din Euroligă, privind la impresionatul perete 3D care îl ilustrează pe căpitanul Rafa Martinez cu trofeul ligii ACB, cel mai important succes din istoria clubului.

Este aceeași imagine pe care toți copiii care trec pe acolo o văd, alături de impresionanta galerie de trofee obținute la nivel de juniori și tineret, care se află la intrarea principală din complex.

Valencia Basket, organizație înființată în 1986, a evoluat spectaculos în ultimii 15 ani, câștigând trei ediții ale Eurocup, un titlu în Liga ACB în sezonul trecut în fața granzilor de la Real Madrid și bifând trei apariții în Euroligă.

Dincolo de performanțele la nivelul echipei de seniori și de cocheta sală La Fonteta, cu 8500 de locuri, dintre care peste 7000 rezervate abonaților pe întreg sezonul, sunt două aspecte care impresionează cu adevărat la această organizație. Acest adevărat Disneyland al baschetului – L’Alqueria, precum și valoarea promovată în orice moment și pe orice suport, inclusiv pe pieptul tuturor echipamentelor de joc de la toate categoriile, de la baby baschet la Euroligă – Cultura del Esfuerzo (Cultura efortului).

Peste 500 de copii, care plătesc anual sume începând de la 450 de euro, beneficiază de toate facilitățile oferite de L’Alqueria del Basket și le este inoculată Cultura del Esfuerzo. 60 de antrenori sunt mereu pregătiți fie pentru a conduce echipele fie pentru a lucra individual cu tinerii jucători, iar acest lucru se întâmplă la doar câteva luni de la deschiderea complexului.

Numărul copiilor va crește în perioada următoare iar oamenii din organizație încearcă să promoveze L’Alqueria nu doar pe plan local sau național, dar și la nivel global, deja existând interese din partea unor cluburi sau echipe naționale să se pregătească acolo.

Oamenii care conduc L’Alqueria del Basket sunt foarte interesați și de o dezvoltare a baschetului 3×3, o disciplină devenită olimpică anul trecut și pe care își doresc să o promoveze în rândul copiilor și tinerilor din cadrul academiei.

Un alt aspect care impresionează la această bijuterie este atenția pentru detalii. Meciurile și activitățile programate sunt disponibile și actualizate permanent pe un ecran aflat la intrarea principală. Există facilități pentru persoane cu dizabilități care au acces și locuri special amenajate pentru a urmări meciurile, există vestiare pentru arbitri separate pentru bărbați și femei, accesul părinților și al spectatorilor în general nu este permis la nivelul suprafeței de joc ci doar pe locurile rezervate de la etaj, există sală de forță unde se pot pregăti echipe complete de 12-14 jucători în același timp, cu panou de baschet regulamentar pentru exerciții cu mingi medicinale, există centru de medicină și fizioterapie, săli de conferință pentru întâlniri, săli de studiu pentru copii și multe altele.

Totul branduit, de la suprafața de joc, până la mopurile cu care se șterge suprafața de joc. Unele terenuri poartă numele unor legende din cadrul clubului, în arena centrală există un perete al legendelor iar la intrare există un fan-shop Valencia Basket, separat de cel oficial al clubului, care se află în La Fonteta.

Chiar dacă dintre sutele de copii care joacă și se pregătesc în L’Alqueria doar unul sau doi vor ajunge, poate, să însemne ceva în baschetul european, cu siguranță majoritatea nu vor uita unde au căpătat pasiunea pentru baschet, vor rămâne alături de marea familie portocalie și vor deveni probabil viitori abonați ai clubului, un proces natural pentru orice organizație care crește sănătos.

Omul care a înființat clubul și care se află și acum în spatele Valencia Basket este Juan Roig, al doilea cel mai bogat din Spania. Organizația a evoluat de la an la an iar în acest moment este un exemplu și pentru Euroligă, care i-a acordat un trofeu special pentru acțiuni de promovare și CSR. După succesele din ultimii ani, Roig a decis să investească și în viitor. L’Alqueria del Basket a fost construită în întregime din fonduri private și a costat aproximativ 18 milioane de euro.

Iar Cultura del Esfuerzo, o valoare promovată atât la nivel sportiv cât și la nivel de afaceri a cuprins întreaga comunitate. Oamenii, prin achiziția de bilete și de merchandising, mediul de afaceri prin parteneriatele pe care le face cu clubul și prin biletele pe care le achiziționează pe sezon la zona VIP au înțeles că e nevoie de un efort comun pentru a susține clubul, care are perspective de dezvoltare impresionante, mai ales că se pregătește și construcția unei noi arene, de 15.000 de locuri.

Citește și:

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.